Marknadsstrategi, jobba strukturerat.

Sitter på restaurang Ljunggren i Brunogallerian och väntar på mitt sällskap som jag ska ät lunch med. Det blir jag Kalle och hans kollega. Har aldrig träffat henne innan så det ska bli spännande. Det enda som jag vet om henne är att hon jobbar med digitala strategier. Men det ska nog gå bra båda jobbar på ett företag som är starkt förknippade med det engelska ordet för veckodag. Jag har hjälp dem och gjort en del jobb till och från sen 2008. I dag ska vi prata lite framtid men även reflektera över svunna tider. Är man feg och fuskar med analysen av det man har gjort kommer man hopplöst att springa i cirklar och ha svårt att driva framåt. Det är ju först när man analyserar, dokumenterar för att senare optimera sin verksamhet. Som man på allvar kommer att nå sina mål.

Allt för många företag och företagare famlar i blindo och lyssnar på första bästa säljsnack. Ut efter detta så fattar de ett beslut om att köra eller inte köra. Det är väldigt få gånger som de sätter sig ner och dokumenterar sin marknadsplan. Sätter en budget för att sedan följa den. Genom att jobba strukturerat så kommer du som företagare att jobba mot ett mål. För att dra en parallell så är detta det som skiljer junior ligor ifrån proffsligor i sportvärlden. Alltså planera din marknadsföringsinsats, analysera den för att senare dokumentera vad som gick bra eller vad som gick mindre bra. Efter detta jobb är gjort så optimera era kommande affärsåtgärder för att nå nästa periods nya utmaningar.

Det här inlägget postades i Online marknadsföring. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *